ظروف چوبی آشپزخانه

بازدید: 49 بازدید
ظروف چوبی آشپزخانه

ظروف چوبی آشپزخانه: بدون شک چوب به‌ عنوان تنها منبع طبیعی تجدیدپذیر، از باارزش‌ترین و مهم‌ترین مواد خام موجود در طبیعت است که انسان از چندین هزار سال قبل به‌ وسیله ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن توانست از کاربرد و مزایای بی‌شمار چوب بهره‌مند گردد و بسیاری از نیازهای اساسی خود را برطرف سازد و همچنین به سطوح بالایی از پیشرفت و رفاه کنونی در زندگی روزمره و صنایع متنوع برسد.

با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از چوب از حالت سنتی به صنعتی تغییر یافت و به تدریج با شناخت خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی چوب، امروزه کاربردهای فراوانی در ساخت انواع سازه‌های چوبی و ابزارآلات صنایع مختلف همچون صنایع دستی، کشاورزی، خوراک، حمل و نقل، ساختمان سازی، هنری و غیره دارد

دلایل استفاده از ظروف چوبی آشپزخانه

با استفاده از ظروف چوبی آشپزخانه ، می‌توانید تجربه آشپزی را به میزان قابل توجهی تغییر دهید. ظروف چوبی به دلایلی در آشپزخانه‌های جهان نقش مهمی دارد. چوب محکم است اما خشن نیست، سال‌ها دوام می‌آورد و یکی از متنوع‌ترین مصالحی است که می‌توان از آن، ظروف آشپزخانه ساخت.

با این وجود ، به نظر می‌رسد ظروف آشپزخانه چوبی، در خانه‌ها از چشم خارج شده است و به‌ندرت می‌توانید در آشپزخانه‌ای آن‌ها را ببینید. بسیاری از مردم با نادیده گرفتن مزیت ظروف آشپزخانه چوبی و تجربه‌ای که برای پخت‌و‌پز فراهم می‌کند، از این ابزارِ زیبا، کارآمد و تاریخی غافل می‌شوند.

ظروف چوبی آشپزخانه

ویژگی‌های مثبت ظروف چوبی آشپزخانه

ظروف چوبی برخلاف ظروف پلاستیکی و برخی از ظروف فلزی به علت واکنش پذیری بسیار پایین چوب، با اسید موجود در برخی از غذاها واکنش نداده و هیچ گونه مواد شیمیایی و سمی را به محتویات غذای درون ظرف منتقل نمی‌کند و موجب تفاوت در طعم و کیفیت غذا نمی‌شود. بنابراین به تبعیت از این خاصیت چوب، غذا دیرتر در معرض فساد قرار می‌گیرد و دوام و ماندگاری آن در ظرف‌های چوبی افزیش می‌یابد.

چوب با داشتن خاصیت میکروب‌کشی و باکتری زدایی در ظروف چوبی موجب جلوگیری از رشد و تکثیر میکروب و باکتری و اطمینان خاطر در هنگام انجام امورات آشپزی (مانند استفاده از تخته‌های چوبی جهت خرد کردن انواع میوه‌ها و سبزیجات) و سرو غذا در این ظروف می‌گردد.

ظروف فلزی در هنگام پخت‌وپز و همچنین سرو غذا موجب انتقال حرارت به دست و آسیب‌های ناشی از سوختگی در حین آشپزی می‌گردد اما همانطور که می‌دانید؛ چوب عایق حرارت بوده و در نتیجه ظروف چوبی به‌منظور یک آشپزی ایمن، بسیار مناسب می‌باشند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری می‌باشد که بهتر است از ظروف چوبی جهت سرو غذاهای گرم مانند سوپ داغ استفاده نشود زیرا حرارت زیاد و رطوبت در دراز مدت موجب آسیب و کاهش طول عمر این ظروف می‌شود.

ظرف‌های چوبی به نسبت ظرف‌های شیشه‌ای، سرامیکی و سفالی آشپزخانه در مقابل تنش‌های فیزیکی مقاوم‌تر می‌باشند. این ظروف در هنگام سقوط از ارتفاع به سادگی نمی‌شکنند و با هر ضربه کوچکی نیز آسیب نمی‌بینند.

طبق تحقیقات و آمارهای جمع آوری شده، اکثریت افراد در کشورهای مختلف جهان در هنگام سرو غذا در ظرف‌های چوبی (و بطور کلی ظروف گیاهی) حس خوشایند و بهتری به نسبت سرو غذا در ظروف دیگر دارند که این مطلب موجب افزایش اشتهای آنان در حین غذا خوردن نیز می‌گردد.

ظروف چوبی دست‌ساز با ظاهری دلنشین در عین سادگی، جلوه‌ای منحصربه‌فرد، شکیل و چشم‌نواز به سفره و میز غذا می‌دهند. علاوه‌برآن، ظرف‌های پذیرایی چوبی به‌عنوان عنصر زینتی و در عین حال کاربردی، تاثیر بسزایی در پذیرایی از مهمانان دارند.

ترکیبات گیاهی ظرف‌های چوبی در مقایسه با ترکیبات تشکیل دهنده دیگر ظروف، در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری تجزیه و به ‌سادگی به چرخه طبیعت باز می‌گردد که این موضوع در شرایط فعلی و بحرانی محیط زیست و افزایش روز افزون ظروف پلاستیکی، کمک شایانی به نجات زمین از آلودگی‌های زیست محیطی می‌کند.

به جرئت می‌توان گفت که اگر از ظرف‌های چوبی به درستی استفاده گردد، دوام و ماندگاری بالایی خواهند داشت.

ظروف چوبی آشپزخانه همه کاره‌اند

ظروف چوبی آشپزخانه

یکی از مزیت‌های ظروف آشپزخانه چوبی، کاربرد فراوان آن است. برای مثال با یک قاشق چوبی، شما می‌توانید مواد داخل ظرفی با هر نوع ساختاری را هم بزنید. این مواد می‌تواند سرد یا گرم باشد. می‌توانید جلوی جوش آمدن یک قابلمه ماکارونی را بگیرد و مواد مرطوب و خشک مایه پنکیک را با هم مخروط کنید. پس مشخص است که استفاده از ظروف آشپزخانه چوبی، در صورت حضور در آشپزخانه، کاربرد فراوانی در هنر آشپزی شما دارند.

ظروف چوبی آشپزخانه دوام و مقاومت بالایی دارند

دیگر مزیت ظروف آشپزخانه چوبی، دوام و مقاومت بالا است و تا زمانی که از این ظروف به درستی مراقبت کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که خدمات طولانی به شما بدهند. شکستن آن‌ها سخت است و شما می‌توانید غذاهای کف ماهیتابه را  با یک قاشق چوبی خراش دهید.

در صورتی که ظروف آشپزخانه چوبی، لکه بردارند یا آثار سوختگی روی آن‌ها بیفتد، شما به راحتی می‌توانید با استفاده از  کمی سنباده زدن به ازبین بردن آثار سوختگی و لکه‌ها کمک کنید.

آیا قاشق های چوبی بهداشتی هستند؟

قاشق های چوبی همانند سایر ظروف چوبی، برای چندین دهه و حتی قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند. با مرور زمان و از دهه 1990 به بعد آن ها با پلاستیک های ارزان تر و فولاد ضد زنگ جایگزین شدند. با این حال تحقیقات نشان می دهد که قاشق های چوبی در آشپزخانه از نظر سلامتی بی خطر ترین گزینه هستند.

چوب بافت متخلخلی داشته و ممکن است روغن ها و مایعات موجود در مواد غذایی را جذب کند. با این حال مطالعات نشان می دهد که مایعات و باکتری ها پس از شستن چوب با آب و صابون به سطح باز نمیگردند و همچنین تکثیر نشده و در نهایت می میرند.

بنابراین بهترین روش برای از بین باکتری ها از روی سطوح چوبی شستن آن ها پس از پخت  پز با آب و صابون می باشد.

همچنین شما میتوانید محصولات زیر را از سایت صنعت چوب خریداری کنید

باکس چای و شکلات

استند شربت خوری

تقویم رومیزی چوبی

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در واتس اپ در ارتباط باشید
سبد خرید

No products in the cart.

ورود به سایت