عوامل موثر در انتخاب چوب

بازدید: 40 بازدید
عوامل موثر در انتخاب چوب

عوامل موثر در انتخاب چوب کابینت
خطوط و رگه های چوب
به دلیل این‌که چوب‌های مختلف، طرح‌ها و رگه های متفاوتی دارند. همچنین بعضی از چوب ها رگه های زیادی دارند و بعضی کم رگه هستند در هنگام انتخاب چوب یا روکش چوب برای کابینت و دیگر محصولات مانند درب لابی چوبی ساختمان باید این موضوع در نظر گرفته شود.

نوع رنگ
در نظر داشته باشید که رنگ چوب‌ طبیعی دائمی نیست و در برابر تابش مستقیم آفتاب تغییر خواهد کرد. برای جلوگیری از این موضوع راهکار معمول و رایج رنگ آمیزی کابینت است. بنابر این انتخاب رنگ مناسب برای این منظور اهمیت زیادی دارد.

بهترین چوب برای کابینت چیست؟
لمینت‌ها (Laminate) از سه لایه چوبی که تحت فشار به هم متصل می شوند به وجود می آیند. یک لایه نازک از جنس چوب، یک لایه‌ی چاپی و رنگ شده (که ممکن است شکل لمینت را بسیار شبیه چوب کند) و یک لایه‌ی شفاف و محافظ. در تشکیل لمینت‌ها، گرما و فشار باعث وصل شدن لایه‌های مختلف لمینت به یکدیگر می‌باشد. به همین دلیل، وزن لمینت از یک کابینت تمام چوب بیشتر می‌شود. در کابینت نئوکلاسیک برای کاهش هزینه ممکن است از لمینت برای پوشاندن سطوح خارجی، قسمت‌های جلویی، پشت درب‌ها و بعضی از قسمت‌های داخلی استفاده می‌شود.

مزیت استفاده از لمینت بجای چوب
کابینت‌های لمینت به آسانی در اکثر مراکز تولیدی در دسترس هستند و قابلیت پیاده سازی و مونتاژ سریع در محل را دارند. یک انتخاب مناسب بجای چوب بشمار می آید.

البته لمینت معایبی هم دارد مثلاً اینکه در مقایسه با چوب‌، لمینت‌ها استحکام و طول عمر کمتری دارند. در بسیاری از کارخانجات نیز از ارزان‌ ترین مواد برای این محصولات استفاده می‌شود. امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تولید لمینت‌ها، از چسب‌های بهتر و با کیفیت تر استفاده می‌شود و استحکام آن‌ را افزایش می‌دهد.

تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF)
ماده‌ای با کیفیت است که از ذرات بسیار ریز چوب و چسب تحت حرارت و پرس تولید می شود و نسبت به تخته خرده چوب یا نئوپان کیفیت و استحکام بسیار بالاتری دارد. برای کاهش قیمت درب چوبی و همچنین بهای کابینت استفاده از ورق MDF یا پلی وود انتخاب خوبی خواهد بود.

تخته سه‌لا یا فیبر
از چسبیدن لایه‌های نازک چوب به یکدیگر و در اثر عواملی مانند گرما، فشار و چسب تخته سه لا ایجاد می‌شود. تخته سه‌لا نازک معمولاً در پشت کابینت و تخته‌ سه‌لای ضخیم در طرفین کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع چوب کابینت آشپزخانه چوبی
کابینت‌های چوب طبیعی اغلب به دو شکل روکشی یا چوبی تولید می‌شوند. کابینت روکش چوب چون از MDF و روکش نازکی از چوب ساخته می‌شود به نسبت کابینت‌های چوبی قیمت کمتری دارند. تنها ضعف این مدل کابینت مقاومت کمتر نسبت به کابینت‌های تمام چوب است. پارامتر‌هایی که در انتخاب جنس چوب مصرفی برای کابینت اهمیت دارد : قیمت، تراکم و وزن چوب، شکل پذیری و میزان ابزارخوری و طیف رنگی بافت‌های چوب است. با این پیش زمینه به سراغ معرفی انواع چوب کابینت سبک کلاسیک می‌رویم.

چوب بلوط قرمز
یکی از مهمترین انواع چوب کابینت آشپزخانه چوب بلوط قرمز محکم، سخت و بادوام است. چوب بلوط قرمز، در مقایسه با سایر چوب‌های استفاده شده در طراحی کابینت‌ها، هزینه‌ی نسبتاً معقولی دارد. به دلیل وجود طرح‌هایی که بر روی سطح این چوب وجود دارد، اکثراً در آشپزخانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این ویژگی، استفاده از چوب بلوط قرمز در کابینت‌ با روکش بلوط سفارشی و نیمه سفارشی کاربرد زیادی دارد.

چوب بلوط سفید
بلوط سفید، چوبی با دوام بالا و کمی محکم تر از نوع قرمز آن است. بلوط سفید دارای خطوط و رگه‌های ظریف‌تری نسبت به بلوط قرمز است و مانند نوع قرمز آن، اغلب در کابینت‌های لوکس چوبی و همچنین در صنایع دستی و تزئینی کاربرد بسیاری دارد. ضمن اینکه قیمت چوب بلوط سفید بالاتر از نوع قرمز آن است و نسبت به بلوط قرمز کمیاب تر می باشد. طیف رنگی چوب بلوط از قهوه ایی روشن تا تیره است. این چوب دارای مقاومت بالایی است و کاربرد زیادی در صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی دارد. همان طور که اشاره شد چوب بلوط جزو چوب های نیمه سنگین و متراکم بشمار می آید و بیشترین کاربرد را در تولید کابینت رومی و سبک‌های کلاسیک دارد.

کابینت چوب افرا
این چوب، با تراکم کمتر نسبت به چوب درخت بلوط، طرح‌ها و دانه‌های ریز بر روی سطح خود دارد. از نظر قیمتی نیز افرا، چوب گران‌تری نسبت به چوب بلوط می‌باشد. استفاده از این چوب در ساخت کابینت‌ رایج است اما اصولا استفاده از چنین چوب هایی باعث بالا رفتن قیمت کابینت چوبی می شود. چوب افرا قابلیت خوبی در رنگ‌ پذیری دارد تنوع رنگی چوب افرا زیاد است اما معمولاً مایل به کرم می باشد.

چوب گردو
چوب گردو در مقایسه با چوب بلوط وزن کمتری دارد اما از نظر شکل ظاهری(الگو و طرح‌های روی سطح چوب) و استحکام مشابه با چوب بلوط است. این چوب را می‌توان با رنگ‌های روشن مانند سفید و زرد ترکیب کرد. رنگ‌ طلایی نیز در استفاده از این طرح‌ها و ترکیب آن با رنگ‌های دیگر معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طراحی کابینت‌ کلاسیک استفاده از چوب گردو معمولا رایج است.

چوب عش
چوب عش از نظر استحکام مشابه چوب بلوط می‌باشد ولی دارای رنگ روشن‌تر و ظاهر بسیار زیبا‌تر از آن است. خطوط صاف و یکدست در این چوب، باعث ‌می‌شود که دکوراسیون، ظاهری طبیعی به خود بگیرد. به واسطه‌ی داشتن این خطوط ظریف، این چوب بیشتر در کار‌های سفارشی یافت می‌شود.

چوب راش
چوب درخت راش مانند چوب هایی که پیش تر گفته شد برای ساخت انواع کابینت های چوبی استفاده می شود. در مقابل رنگ تاثیر پذیری بالایی دارد و در مقابل رطوبت و انواع قارچ ها تا حد فابل قبولی مقاوم است و کاربرد بسیار زیادی در صنعت نجاری دارد.

چوب توسکا
طیف رنگی درخت توسکا کرم مایل به قرمز است. این چوب در مقابل رنگ از تاثیر پذیری بالایی برخوردار است و کاربردی شبیه به چوب راش دارد. چوب درخت توسکا بیشتر در جنگل های شمال ایران یافت می شود و در ساخت کابینت و درب های چوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

چوب زبان گنجشک
چوب زبان گنجشک دارای طیف رنگی زرد ملایم است که در صنایع چوبی کاربرد زیادی دارد. این چوب دارای مقاوت بالایی است که همین مزیت خوب باعث شده که بتوان از آن برای ساخت انواع وسایل دکوری از جمله کابینت، کمد دیواری و درب های ساختمانی استفاده نمود.

چوب والسا (بالسا)
یکی از چوبی های محبوب و سبک که از آن برای تولید درب کابینت چوبی استفاده می شود چوب والسا یا بالسا است. طیف رنگی این چوب زرد روشن و قهوه ایی ملایم است. چوب بالسا به راحتی فرم دهی می شود و قابلیت اجرایی بالایی دارد.

چوب ساج
طیف رنگی این چوب بین طلایی و قهوه ایی تیره می باشد که دارای خط هایی سیاه رنگ است. این چوب بسیار سنگین و بادوام می باشد. از چوب ساج می توان در قسمت های مختلف ساختمان از جمله درب های لابی، گیت یا درگاهی و همچنین کابینت سبک کلاسیک استفاده کرد.

چوب ماهون
چوب درخت ماهون در برابر گرما و رطوبت مقاوم است، رنگ این درخت قهوه ایی مایل به سرخ است و بافت نسبتاً سختی دارد. این چوب با یک لایه روغن به خوبی جلا می گیرد که یکی از مزیت های مهم چوب درخت ماهون می باشد.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در واتس اپ در ارتباط باشید
سبد خرید

No products in the cart.

ورود به سایت