نکاتی راجب ظروف چوبی

بازدید: 69 بازدید
نکاتی راجب ظروف چوبی

نکاتی راجب ظروف چوبی

نکاتی راجب ظروف چوبی : ظرف چوبی از گذشته تا به امروز در آشپزخانه‌های ما حضور دارند. از ظروف چوبی پر استفاده می‌توان به کاسه چوبی، بشقاب چوبی، سینی چوبی و … اشاره کرد. سرو سالاد در داخل یک کاسه چوبی زیبا، مطمئناً برای شما و مهمانانتان لذت‌بخش خواهد بود. اولین نکته در مورد استفاده از ظروف چوبی، حس طبیعی بودن و لذت در دست گرفتن یک وسیله ۱۰۰ درصد طبیعی و زنده است!

به واسطه علاقه عموم مردم به استفاده از ظروف چوبی و سنتی، رستوران‌های سنتی و حتی فست فود های مدرن هم از ظرف چوبی استفاده می‌کنند تا مشتریان حس بهتری در زمان میل کردن غذا داشته باشند. با توجه به تولید و استفاده گسترده از ظرف چوبی سؤالاتی در ذهن هر فرد کنجکاوی نقش می‌بندد. سؤال‌های اصلی این‌ها هستند که آیا ظروف چوبی مناسب سرو غذا هستند؟ معایب و مزایا ظرف چوبی چیست؟ رنگ مناسب ظرف چوبی چیست؟ و سؤالاتی دیگری که شاید تابه‌حال به آن فکر نکرده‌ایم و یا اینکه پاسخی برای آن نداشته‌ایم. با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

نکاتی راجب ظروف چوبی

تفاوت ظرف های چوبی ارگانیک با سایر ظروف چوبی موجود در بازار چیست ؟

شاید مهم ترین سوالی که میتوان در مورد این ظروف مطرح کرد این است که آیا رنگ و چسبی که در تولید این اجناس به کار میرود ، روی مواد غذایی تاثیر مستقیم میگذارد ؟ رنگ و چسب به کار رفته در مقابل نور و حرارت چه واکنشی از خودشان نشان میدهند ؟

باید با افتخار اعلام کنیم که ظرف های چوبی صنعت چوب از هیچ گونه رنگ و یا چسبی در تولید آن ها استفاده نشده است و برای نفوذ ناپذیری و جلای آن ها از یک نوع روغن طبیعی خالص استفاده شده است . پس با خیال راحت برای نوشیدن و یا سرو دسر و سالاد میتوانید از آن ها استفاده کنید و از طبیعت بکر آن ها لذت ببرید .

همچنین باید بدانید بسیاری از مردم این ظروف را با محصولات چوبی مقایسه می کنند، اما ظروف چوبی ما بر خلاف سایر محصولات چوبی در تماس بلند مدت با مایعات هرگز دچار تغییری نشده و شکل اصلی خود را از دست نمی دهند. چنین ویژگی منحصر به فردی می تواند بسیار تعیین کننده باشد. (به آزاد که بسیار سخت و محکم میباشد)

رنگ مناسب ظروف چوبی چیست؟

نکته‌ی دومی که در زمان بررسی ویژگی‌های هر ظرف چوبی باید به آن توجه داشته باشید، مسئله رنگ ظرف چوبی هست. چوب در حالت خام به خاطر وجود خلل و فرج زیاد و باز بودن آوندهای آن، همیشه جذب کننده موادی مانند مایعات و ذرات ریز هست و این ذرات در طولانی مدت در درون همین سوراخ‌ها و درزها نگه می‌دارد. باقی ماندن طولانی مدت مواد غذایی در میان سوراخ‌های آوند چوب، موجب فاسد شدن آن‌ها و ایجاد کپک و باکتری می‌شود.

با دانستن این مورد باید به دنبال پاسخ این سؤال بود که بهترین پوشش برای ظروف چوبی چیست؟ در کشورهای پیشرفته سالیان سال است که از رنگ‌های طبیعی و مخصوص ظروف چوبی برای رنگ کردن ظرف چوبی استفاده می‌شود؛ اما در ایران همچنان بسیاری از تولید کننده‌های ظرف چوبی از رنگ‌های شیمیایی و سرطان زا (سیلر و کیلر و نیم پلی استر و روغن جلا و پلی ارتان و …) برای پوشش ظروف چوبی استفاده می‌کنند!

متأسفانه برخی از تولید کننده‌ها به دلیل ناآگاهی از وجود روغن‌های گیاهی مخصوص چوب و برخی به خیال اینکه روغن گیاهی گران‌تر است، سم خالص را به خورد خریدار می‌دهند. با توجه به اینکه در زمان خرید اصل بر اعتماد به فروشنده است و اطلاعاتی هم از استانداردهای ساخت ظروف چوبی ندارد، خریدار به اجبار اقدام به خرید این ظروف بی کیفیت می‌کند.

نکاتی راجب ظروف چوبی

از کجا ظروف اصل با چوب طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

بسیاری از ظروف چوبی مصنوعی هستند و طی فرآیندهای شیمیایی چندمرحله‌ای، تولید و رنگ‌آمیزی می‌­شوند­ تا به شکل چوب واقعی دیده شوند. اما این ظروف با چوب مصنوعی اصلا دوام بالایی ندارند.

ساده‌ترین روش برای این که بتوانید تشخیص دهید ظرفی از چوب طبیعی ساخته شده است یا نه؟ این است که تعدادی از آن ظرف­‌ها را کنار هم بچینید و ظاهرشان را با هم مقایسه کنید. اگر بافت همۀ آن‌ها یکسان بود، به طور حتم از چوب طبیعی ساخته نشده است چون بافت هیچ دو چوبی مثل هم نیست دقیقا مثل اثر انگشت هر کدام از ما انسان­‌ها!!

کدام ظروف چوبی برای سرو غذا مناسب و بی­‌خطر است؟

ظرف‌­هایی با چوب مصنوعی که طبق فرایندی که بالا ذکر شده ساخته شده باشند اصلا برای مصارف پذیرایی و آشپزی مناسب نیستند چون مواد تشکیل دهنده آن به مرور جذب غذا می‌شود.

حتی اگر از طبیعی بودن چوب مطمئن شدید هم باید به این نکته توجه کنید؛ این چوب برای چه درختی است. چوب درخت گردو بسیار مناسب ظروف پذیرایی و آشپزی چوبی است. چون خودش متراکم است و بافت ریزی دارد. اما چوب درختانی که تراکم چندانی ندارند برای حفظ فرم خود به نوعی فیلر مثل چسب نیاز دارند و بیشترِ این چسب و فیلرها برای غذا ایمن نیستند.

پس از خرید ظروف چوبی که نمی‌دانید از چه نوع چوب و موادی ساخته شده است و از فروشنده­‌های نامعتبر دوری کنید.

همچنین شما میتوانید محصولات زیر را از سایت صنعت چوب خریداری کنید

باکس چای و شکلات

استند شربت خوری

تقویم رومیزی چوبی

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در واتس اپ در ارتباط باشید
سبد خرید

No products in the cart.

ورود به سایت