ظروف چوبی از چوب چه درختانی ساخته می شوند؟

بازدید: 100 بازدید
ظروف چوبی

پیاله چوبی از گذشته تاکنون در آشپزخانه‌های ما حضور دارند. از ظروف چوبی پر کاربرد می‌توان به پیاله چوبی، بشقاب چوبی، سینی چوبی و … اشاره نمود. سرو سالاد در داخل یک کاسه چوبی قشنگ، مطمئناً برای شما و مهمانانتان لذت‌بخش خواهد بود. او‌لین نکته در ارتباط با استفاده از ظروف چوبی، حس طبیعی بودن و لذت در دست گرفتن یک وسیله ۱۰۰ درصد طبیعی و زنده میباشد!

به واسطه علاقه عامه مردم به استفاده از ظروف چوبی و سنتی، رستوران‌های سنتی و حتی فست فود های امروزی هم از ظروف چوبی استفاده می‌نمایند تا مشتریان حس بهتری در طول میل کردن غذا داشته باشند. با توجه به تولید و استفاده گسترده از پیاله چوبی سؤالاتی در ذهن هر فرد کنجکاوی نقش می‌بندد. سؤال‌های اصلی این‌ها هستند که آیا ظروف چوبی مناسب سرو غذا می‌باشند؟ معایب و مزایا ظرف چوبی چه است؟ رنگ مطلوب کاسه چوبی چه میباشد؟ و سؤالاتی دیگری که شاید تابه‌حال به آن فکر نکرده‌ایم و یااینکه پاسخی برای آن نداشته‌ایم. با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی این قضیه بپردازیم.

ظروف چوبی برای سرو غذای گرم نیستند!

نکته اولی که به‌عنوان یک تولید کننده، فروشنده یا این که مخاطب بایستی در لحاظ داشته باشید این است که نباید غذا و مایعات گرم را در داخل ظروف چوبی سرو کرد. تولید کنندگان خارجی از پیاله‌های چوبی به عنوان ظرف سالاد هم یاد می‌نمایند و این فرهنگ به طور کاملً نهادینه گردیده‌است که نباید از ظروف چوبی برای سرو غذاهای گرم استفاده نمود. هرچند که شاید بعضی این کار را انجام دهند؛ ولی عموم مردم انتظاری برای سرو غذای گرم در داخل ظروف چوبی ندارند.

در ایران فضا کمی متفاوت میباشد. با توجه به نبود اطلاعات برخی فروشندگان (به غلط) و بعضا خریداران (به خاطر نبود اطلاعات و آگاهی) از این ظروف برای سرو غذاهای گرم استفاده می‌نمایند و در بعضی موارد مشکلاتی برای فروشنده و خریدار به وجود میاید.

ظروف چوبی

بهترین چوب‌ها برای ظروف چوبی

چوب‌های سخت بهترین آیتم برای ظروف چوبی می‌باشند.چوب سخت از درختان میوه دارای برگ‌های پهن بوده که در بخشها معتدل رشد می‌نمایند. این درختان در پاییز برگ‌ریزان کرده و به خواب زمستانی می روند. این درختان در نیمکره شمالی برگریز و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری همیشه سبز میباشند.

چوب سخت همانگونه که از نامش مشخص میباشد، سخت‌تر از سایر چوب‌ها بوده و تراکم ساختار سلولی آن باعث می گردد برای سرو غذاهای آبکی مطلوب باشد.

چوب گیلاس: یک از زیبایی‌های چوب گیلاس تضاد زیبای بین قسمت تیره heartwood و قسمت روشن و کرمی sapwood آن میباشد. ذرات کوچک رسوبات معدنی در سرتاسر بافت چوب مشاهده‌‌ می گردد که رگه‌های ریز هایلایت تیره را در آن ایجاد نموده است.

چوب گیلاس به علت دوام بالا و ظاهری که به مرور زمان طیف رنگی عمیق‌تر و غنی‌تری به خود میگیرد آوازه دارد. یه همین دلیل نیازی به رنگ شدن نداشته و به عنوان بشقاب بسیار امن و بی‌خطر میباشد.

چوب افرا: یکی‌از دیگر از چوب‌هایی که برای ساخت ظروف چوبی امن و بی‌خطر است چوب افرا میباشد که رنگ روشن آن ظاهر خوشگل و جذابی را به ظروف می دهد. از مشخصه‌های قابل توجه چوب افرا این است که به مرور زمان درخشش بیشتری یافته و رنگ آن بازتر می‌گردد.

چوب گردوی سیاه: یکی دیگر از چوب‌های سخت است که با کنتراست زیبای طیف‌های تیره و روشن رنگ قهوه‌ای نیازی به رنگ آمیزی نداشته و برای ساخت ظرف غذا بی‌خطر میباشد.

چوب ساج: رگه‌های موجدار تیره در بافت چوب ساج طیف سایه روشن زیبایی را در ظاهر آن ایجاد نموده است. چوب ساج از جمله چوب‌های سخت ضدآب بوده که برای آشپزخانه مطلوب میباشد.

چوب زیتون: چوب زیتون مدیترانه‌ای قوی، سنگین و متراکم بوده و رنگ قهوه‌ای غنی آن دربین طیف بلوند روشن sapwood به آن جلوه بسیار زیبایی داده است . این چوب با پولیش ظاهری پرزرق و برق به خود گرفته و رایحه معطری نیز داراست.

چوب آکاسیا: چوب آکاسیا بسیار قوی و بادوام بوده و از بهترین‌های چوب سخت میباشد. این چوب در مقابل آب و فرسودگی مقاوم بوده و با طیف‌های زمینی، کهربایی و طلایی لابه‌لای بافت چوب مورد مناسبی برای ظروف آشپزخانه میباشد.

چوب بامبو: بامبو را نمی‌توان در خانواده درختان به حساب آورد؛ بلکه گیاهی میباشد با ظاهری چوب شکل که رشد بسیار سریعی داراست. چوب این گیاه بادوام، محکم و سبک بوده و با خواص ضدباکتری که داراست بازدارنده از رشد باکتری‌ها در چوب می شود.

ظروف چوبی

چوب‌های نامناسب برای ظروف چوبی

چوب راش: چوب راش دوام موردنیاز برای به کارگیری در ظروف آشپزخانه را ندارد و به مرور زمان اگر مراقبت نشود رنگ آن تیره و خاکستری می شود. ولی این تغییر و تحول رنگ با رنگ‌کاری قابل جبران میباشد البته برای غذا ایمن نیست.

چوب بلوط: بلوط از جمله چوب‌هایی با ظاهری زیباست که دوام چندان بالایی ندارد. این چوب به سادگی ورقه ورقه گردیده و شکاف برمی‌دارد و به مرور زمان منقبض میشود. از طرفی چوب بلوط تنها با رنگ جلوه زیبایی دارد و همان گونه که می‎‎‌دانید رنگ و پولیش برای ظروف غذا ایمن نیست.

هیچ وقت ظروفی که از چوب بلوط قرمز رنگ ساخته شده‌اند انتخاب نکنید؛ چون دیواره‌های سلولی پرمنفذی دارا‌هستند که برعکس بلوط سپید رطوبت را به خویش جذب می‌نمایند. چوب بلوط سپید به علت مقاومت بالایی که در قبال رطوبت داراست در صنعت کشتی سازی به کار می‌رود.

چوب غان: غان از جمله چوب‌های نرمی میباشد که به مرور زمان کم آب گردیده و حجم خویش را از دست می دهد. این چوب برای پیچ و تاب و فرم دادن بسیار مطلوب بوده و چوب مناسبی برای ساخت ظروف نیست.

دسته بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در واتس اپ در ارتباط باشید
سبد خرید

No products in the cart.

ورود به سایت